شنبه, سپتامبر 28, 2024

بلوک هبلکس بهتر است یا سفال ؟ + بررسی مزایا و معایب

معرفی بلوک هبلکس

بلوک هبلکس که به عنوان بلوک aac نیز شناخته میشود امروزه بیشتر با عنوان بلوک مقاومت شناخته میشود چون این بلوک به دلیل داشتن مواد تاثیر گذار در برابر فشار ، حرارت ، رطوبت و صدا بسیار عایق و مقاوم می باشد .

معرفی سفال

سفال یکی از متریال های ساختمانی می باشد که ما از قدیم نیز باهاش آشنا هستیم و از چندین ده سال قدیم تا الان نیز مورد استفاده قرار میگیرد . سفال به دلیل وزن سبکی که نسبت به آجر داشت بار سازه را به صورت قابل توجه ای کاهش میداد که این باعث شده بود تا چندین سال اخیر در اوج متریال های ساختمانی باشد .

مواد تشکیل دهنده بلوک هبلکس و سفال

بلوک هبلکس و سفال با اینکه هر دو متریال دیوارچینی ساختمان هستند ولی با این حال تقریبا 80 درصد در مواد تشکیل دهنده خودشان فرق دارند .

مواد تشکیل دهنده بلوک هبلکس : در بلوک هبلکس از 4 مواد سیمان ، سیلیس ، آهک و آلومینیوم استفاده شده است .

مواد تشکیل دهنده سفال : در سفال بیشتر از خاک رس و مقداری آهک و آب استفاده شده است .

بررسی بلوک هبلکس با سفال

در متریال های دیوار چینی معمولا 4 فاکتور مهم است که آن ها را بررسی میکنیم :

وزن

وزن هر سازه ای با متریال به کار رفته ارتباط مستقیمی دارد چرا که اگر متریال سنگین تر باشد بار سازه نیز سنگین تر می شود ولی اگر سبک تر باشد بار سازه نیز سنگین تر شده و در برابر زلزله مقاوم می باشد .

در چندین سال قدیم بار سازه در آیین نامه نظام مهندسی چندان اهمیت بالایی نداشت ولی در سال های اخیر به دلیل تغییراتی که در آیین نامه ایجاد شده باید بار سازه به خصوص در مناطق زلزله خیر سبک باشد .

در متریال ها هم بلوک هبلکس به دلیل ساختاری که دارد در برابر سفال 2 الی 3 برابر و در برابر آجر 20 برابر سبک تر می باشد که بنابراین در مورد وزن ، بلوک هبلکس ایده آل ترین گزینه می باشد .

مقاومت در برابر رطوبت

بلوک هبلکس با این همه مزایا و مقاومت یک ایراد و یا ضعفی نسبت به سفال دارد ؛ بلوک هبلکس در مناطق مرطوب چندان مقاومت خوبی در برابر رطوبت نداشته و به تدریج کیفیت خود را از دست میدهد . بنابراین شاید بتواند در برابر سرما و حتی رطوبت عایق باشد اما مقاوم نیست .

مقاومت حرارت و آتش

در بلوک هبلکس هم به خاطر مواد به کار رفته شده و هم اندازه بزرگتر گرما و آتش به ندرت میتواند از بلوک هبلکس عبور کند .مقاومت بلوک هبلکس برای آتش در برابر سفال 2 الی 3 برابر بیشتر می باشد .

 

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نصب افزونه : ابزارک تب نوشته ها به افزونه پیشخوان بازدید نیاز دارد
  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.