شنبه, سپتامبر 28, 2024

ملات آماده + بررسی مزایا و انواع آن

ملات آماده

با پیشرفت صنعت ساختمان وسیله های کاربردی در ساخت و ساز رشد چشمگیری داشته و ملات آماده نیز یکی از این شاخه پیشرفت صنعت ساختمان است.ما معمولا ملاتی که میشناسیم به صورت دستی در محل پروژه درست میشد که کیفیت های آن نیز نسبت به هر بار ساخته شدن آن متفاوت می شدند. و این کار باعث میشد در هر قسمت ساختمان ملات با کیفیت های متفاوتی باشد . امروزه با رشد فناوری ملات های آماده که به صورت خشک هستند در حال عرضه به بازار هستند که این ملات ها به خاطر ترکیب دقیق مواد از کیفیت بالایی برخوردار هستند . ملات خشک یا همان ملات نیمه آماده را نیز میتوان مانند ملات معمولی در کار های مانند اندود کردن سطوح ،دیوار کشی ، کاشی کاری و… به کار برد.

انواع ملات آماده

ملات آماده کاربرد های بسیاری دارد و با توجه به این انواع ملات اماده  نسبت به استفاده های مختلف در زمینه ساخت و ساز متفاوت می باشد و بدین ترتیب ملات اماده نسبت به کاربردش در ترکیب و بسته  های گوناگون تولید و به بازار عرضه میشود. ملات آماده به نسبت ترکیبات و کاربرد آن به انواع مختلف تقسیم میشود که عبارت است از:

 

ملات آماده گروت

ملات آماده گروت مخلوطی از سیمان و ماسه و دیگر مواد افزودنی میباشد که کاربرد بسیاری در زمینه های غیرتخصصی و تخصصی صنعت ساختمان از جمله پرکردن فاصله ها،کارهای تعمیراتی ساختمانی و … دارد.

 

گروت یکی از ملات های آماده هست که با ترکیب های متفاوتی از مواد سیمان ، ماسه و دیگر ترکیبات تشکیل شده است .گروت به دلیل ساختاری که دارد در جاهایی که حتی نیاز باشد حفره ها نیز پر شوند ملات گروت است که این کار را به نحو احسن انجام میدهد .

در فونداسیون یک ساختمان که مهم ترین بخش آن می باشد از ملات گروت استفاده میکنند تا این ملات بار وارد شده بر ساختمان را به کل فونداسیون انتقال دهد .

علاوه بر این مورد در زیر ستون ها ، مسیر عبور ماشین آلات سنگین و… از ملات گروت استفاده میشود

انواع ملات گروت

ملات گروت نیز خود دارای انواع مختلفی است:

 

  • گروت سیمانی منبسط‌ شونده
  • گروت اپوکسی
  • گروت پلیمری

 

ملات خود تراز شونده

همانطور که از نامش پیداست بعد از ریختن ملات بر روی سطح نیاز به ماله کشی ندارد و خودش با بافت روانی که دارد در سطحی که ریخته شده جاری میشود. این نوع بتن در مسطح  کردن سطوح،کف پوش ها،عملیات کف سازی و زیرسازی مورد استفاده قرار می گیرد.

در این نوع ملات به دلیل وجود سیمان پرتلند ، رزین و.. ویسکوزیته سیمان را به شدت کاهش می دهد که این کار نیز باعث روان شدن ملات حاصل می شود .

 

ملات ترمیمی بتن

مواد تشکیل دهنده ملات ترمیمی بتن از سیمان،سیلیس دانه بندی شده و سایر مواد ها است. که به خاطر این مواد ها مقاومت بسیار بالا و قدرت چسبندگی فوق العاده زیادی را دارد .

این کار باعث میشود این ملات نسبت به دیگر نوع ملات ها بهترین گزینه برای ترمیم بتن ستون های ساختمان به کار رود . معمولا از این نوع ملات در بازسازی ترک ها و شکستگی ها استفاده میشود.ویژگی بارز آن چسبندگی زیاد و مقاومت کششی بالاست.

 

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نصب افزونه : ابزارک تب نوشته ها به افزونه پیشخوان بازدید نیاز دارد
  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.